Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2011

ΔΕΗΣΕΙΣ ΥΠΕΡ "ΒΑΣΙΛΕΩΝ"

    Πολλοί ψαλμοί της Εκκλησίας μας αναφέρονται σε βασιλείς και κάποιοι αντιβασιλικοί και αριστεροί ενοχλούνται και απαιτούν (απαιτούν κιόλας) αντικατάτασταση των λειτουργικών αυτών φράσεων (!!!). Φυσικά εμείς, ως γνήσιοι Ορθόδοξοι Έλληνες δεν τους ακούμε και υφίσταται περίπτωσις να τους ακούσωμε. Όμως πέτυχαν αυτό που ήθελαν.
    Το γνωστό σ' όλους μας απολυτίκιον "Σώσον Κύριε τον λαόν σου" ψάλλεται (κύριως σ' Αγιασμούς, εγκαίνια κ.α.) με την φράση "νίκας τοις ευσεβέσι κατ' εναντίων δωρούμενος". Και αν πεί ο Μητροπολίτης ή ο Ιερέας "νίκας τοις Βασιλεύσι" πίπτουν πάνω του όλοι σαν τα κοράκια. Ιδίως δε, οι πολιτικοί ότι με την φράση "νίκας τοις βασιλεύσι" "φαλκιδεύεται η δημοκρατία, επανέρχεται ο μεσαίωνας και προσβάλεται ο λαός". ΕΙΠΑΜΕ ΚΥΡΙΟΙ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΦΟΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ, ΜΗ ΤΟ ΔΕΙΧΝΕΤΕ ΚΙΟΛΑΣ. Και αν το πάρουμε αλλιώς, οι Ιερείς έχουν εντολή από τον Απόστολο Παύλο να προσευχόνται “υπέρ βασιλέων (αρχόντων) και πάντων των εν υπεροχή όντων”. Για σας προσεύχεται. ΞΥΠΝΑΤΕ. 
   Τέλος πάντων. Πολλοί Έλληνες, πολλοί πιστοί απαιτούν τα εξής:
α) Πλήρης κατάργηση της φράσεως "νίκας τοις ευσεβέσι κατ' εναντίων δωρούμενος".
β) Επαναφορά μνημονεύσεων των Βασιλέων (= αρχόντων) στις Ειρηνικές και Εκτενείς δεήσεις και στην Οπισθάμβωνο Ευχή.
γ) Κατάργηση "τρισμηνονεύσεως" του "Κύριε, σώσον τους ευσεβείς" και επαναφορά μνημονεύσεως μία φορά του "Κύριε, σώσον τους βασιλείς". Ευσεβείς, Βασιλείς και επάκουσον ημών.

 Δ Υ Ο   Π Ρ Ο Τ Α Σ Ε Ι Σ
 
Πρώτη: Να παραμείνουν, ως έχουν, όλα τα κείμενα και στα τροπάρια, και στους ύμνους, και στην οπισθάμβωνο ευχή, και στον Μεγάλο Αγιασμό, καθώς επίσης να προστεθούν εκ νέου στα ειρηνικά και την εκτενή οι δεήσεις υπέρ των βασιλέων και ονομαστικά υπέρ του Προέδρου της Δημοκρατίας, καθώς επίσης και το “πολυχρόνιο”, κατάλληλα προσαρμοσμένο, όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι παρών. Τότε ασφαλώς δεν θα δημιουργήται πρόβλημα με το “Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου...” στην φράση “νίκας τοις βασιλεύσι...”.
Δεύτερη. Να ψάλλεται το “Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου...”,με την φράση “νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος”
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSFxROoRK3DdxZ5x7vnw2_fOcdA2pBh40ZHzaafNwkZplXxm2ByMJ48IDSud8weFUqCoKcJ_LP1KR3QRRYwZ7TjIGAwPn_OwM9pRryVYMtdZCSIfB-dZsxfbZPZJivICLkZeG1zDuz6jv5/s1600/image1.png
    Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος στην Θεία του Λειτουργία μνημονεύει στην μετά την Μεγ. Είσοδο μεγάλη του ειρηνική δέηση τους βασιλείς χωρίς τα ονόματά τους. Δηλ. λέγεται:

"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοστέπτων ορθοδόξων βασιλέων, παντός του παλατίου και του στρατοπέδου αυτών και της ουρανόθεν βοηθείας και νίκης του Κυρίου δεηθώμεν".
    Ο Μέγας Βασίλειος δεν μνημονεύει ούτε στις Ειρηνικές ούτε στην Εκτενή δέηση τους Βασιλείς, αλλά τους μνημονεύει στα Δίπτυχα των ζώντων με ένα πολύ ωραίο κείμενο.
    Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μνημονεύει τους Βασιλείς ονομαστί με δύο δεήσεις.
"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοφυλάκτων Βασιλέων ημών (δείνων), παντός του παλατίου και του στρατοπέδου αυτών του Κυριόυ δεηθώμεν". "Υπέρ του συμπολεμήσαι και υποτάξαι αυτοίς υπό τους πόδας αυτών πάντα εχθρόν και πολέμιον του Κυρίου δεηθώμεν". 
    Αυτές οι δεήσεις έχουν αντικατασταθεί από την "Υπέρ του ευσεβούς ημών Έθνους, πάσης Αρχής και Εξουσίας εν αυτώ και του κατα ξηράν θάλασσαν και αέρα φιλοχρίστου ημών Στρατού του Κυρίου δεηθώμεν".
Προτείνω η άνωθεν φράση να αντικατασταθεί απ' αυτή:
"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοφυλάκτων βασιλέων ημών, παντὸς του ευσεβούς ημών Ἔθνους καὶ τοῦ (κατά ξηράν, θάλασσαν και αέρα φιλοχρίστου ημών) Στρατού του Κυρίου δεηθώμεν". [Ότι έχω μέσα σε παρένθεση είναι προαιρετικό από τον Ιερέα, άν θέλει να το πεί ή όχι]. Όταν όμως παρεύρισκεται ο Ανώτατος Άρχων (δυστυχώς Πρόεδρος της Δημοκρατίας)
"Υπέρ του ευσεβεστάτου ορθοδόξου Βασιλέως ημών (τούδε), παντός του ευσεβούς..." Και από την φράση 
"Υπέρ του συμπολεμήσαι..."

Παρακαλώ θερμοτάτως την Αξιοσέβαστην Ιεράν Σύνοδον να εισακούσει και πραγματώσει το αίτημα των πολιτών αυτών που δεν έχουν καθόλου άδικο. Τα ιερά κείμενα δεν πρέπει να αλλοιώνονται. 
Όμως έρχεται ο καιρός που ο Κωνσταντίνος θα πάρει την Βασιλεύουσα, θα προεξάρχει στην Θεία Λειτούργια στην Αγία Σοφία λέγοντας το "Ευλογημένη η βασιλεία του Πατρός και Υιού και του Αγίου Πνεύματος...", και θα ακουστούν οι ειρηνικές και εκτενείς δεήσεις με τα ονόματα των πολυαγαπημένων μας Βασιλέως και του Διαδόχου και το Πολυχρόνιον αυτών. Χαίρεται.

5 σχόλια:

  1. ερώτησις: πού πρέπει να στέκεται ο ιερεύς, όταν διαβάζει την οπισθάμβωνον ευχήν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρετε, Πάτερ!
      Ο Ιερεύς μετά το "Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν" στρέφεται στον λαό και λέει "Ὁ"εὐλογών τοὺς εὐλογοῦντάς σε....", στο "σώσον τὸν λαὸν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου" ευλογεί τον λαό. Αμέσως στρέφεται κοιτώντας την Αγία Τράπεζα προς τον Εσταυρωμένο λέγοντας την υπόλοιπη ευχή. Έχει πλάτη προς τον κόσμο.
      Ιστορικώς, Πάτερ, ο άμβωνας ήταν τοποθετημένος στο κέντρο του Ναού ή του Σωλέα, και όχι όπως είναι η σημερινή του θέση.
      Την ευχή σας.

      Διαγραφή
  2. κατεβαίνει στον Σολέα ή μένει στην Ωραία Πύλη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο Περγάμου λέει να πηγαίνει ο ιερέας στο κέντρο περίπου του Ναου και στραμμένος προς το Ιερό να λέει την οπισθάμβωνο ευχή. φαίνεται πως, επειδή υποστηρίζει πολύ τον Πατέρα, δεν θέλει να στρέφεται ο Ιερέας προς τον ενανθρωπήσαντα Υιό...έτσι στήθηκε αυτό το κομμάτι της ζηζιουλοθεολογίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή