Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2012

ΝΙΚΑΣ ΤΟΙΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣΙ ΚΑΤΑ ΒΑΡΒΑΡΩΝ ΔΩΡΟΥΜΕΝΟΣ...

"Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου και ευλόγησον την κληρονομίαν Σου, νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος και το σον φυλάττων, διά του Σταυρού Σου πολιτεύμα". Αυτό είναι το απολυτίκιο της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
Πολλές φορές έχει ανακύψει το ζήτημα πως ψάλλεται αυτός ο υπέροχος και κατανυκτικός ύμνος, αυτό το ιερό απολυτίκιο. Οι φράσεις "νίκας τοῖς Βασιλεύσι κατὰ βαρβάρων δωρούμενος" έχουν αντικατασταθεί με την φράση "νίκας τοις εύσεβέσι κατ' έναντίων δωρούμενος". Καθόλου ορθή και σωστή κίνηση και πράξη.
Τα ιερά κείμενα της Εκκλησίας δεν αλλάζονται, δεν τροποποιούνται, δεν αλλοιώνονται κατά το δοκούν! Πως ψέλνεται το απολυτίκιο λοιπόν;
Ψέλνεται και απαγγέλλεται με την φράση "νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος". Η Εκκλησία με την ρητή και σαφέστατη εντολή του Αποστόλου Παύλου πρέπει να προσεύχονται "υπέρ βασιλέων και πάντων των εν υπεροχή όντων" (Α΄ Προς Τιμόθεον 2). Βασιλείς εννοούνται οι εν γένει άρχοντες. "Παρακαλῶ οὖν πρῶτον πάντων ποιεῖσθαι δεήσεις, προσευχάς, ἐντεύξεις, εὐχαριστίας, ὑπὲρ πάντων ἀνθρώπων, ὑπὲρ βασιλέων καὶ πάντων τῶν ἐν ὑπεροχῇ ὄντων, ἵνα ἤρεμον καὶ ἡσύχιον βίον διάγωμεν ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι". Έτσι γράφει ο Απόστολος των Εθνών Παύλος.

Οι ρίζες του "νίκας τοις ευσεβέσι".
Οι ρίζες του (υποστηρίζεται από πολλούς πως) προέρχονται από την εποχή της τουρκοκρατίας, γιατί οι άρχοντες (Σουλτάνος, Υψηλή Πύλη, Πασάδες) ήταν αλλόθρησκοι και στρέφονταν κατά του Έθνους μας. Μετά την κατάργηση της Βασιλείας (με νόθο δημοψήφισμα) από την χώρα προέκυψαν ζητήματα που αφορούν το πολίτευμα αφού πολλοί ύμνοι αναφέρονται στους Βασιλείς.
Οι πολιτικοί δεν θέλουν να θυμίζει τίποτα την Βασιλεία και τον Βασιλιά. Γι΄ αυτό και επέβαλλαν μέσω της Ιεράς Συνόδου το "νίκας τοις ευσεβέσι"! Σε λίγο η Βασιλεία των Ουρανών θα γίνει Προεδρία των Ουρανών, οι Άγγελοι θα γίνουν Υπουργοί κλπ. Έλεος!
Η Εκκλησία προσεύχεται να δίνει νίκες στους άρχοντες μας εναντίον των αλλοφύλων εθνών που επιβουλεύονται την εθνική μας κυριαρχία ή αν βρισκόμαστε μαζί τους εν εμπολέμω καταστάσει και συρράξει. 
"Δώσε νίκη στους ευσεβείς κατά των εναντίων" δεν συνάδει και νοηματικά. Του λαού, του Έθνους, του Στρατού ηγείται κάποιος ή ηγούνται κάποιοι. Υπό την αρχηγία κάποιου να οδηγηθούμε στην νίκη. Στον αρχηγό να δίνει την απαιτούμενη φώτιση και βοήθεια ώστε να έρθει και η νίκη κατά των βαρβάρων.

Βασιλεύσι ή ευσεβέσι;
"Βασιλεύσι κατά βαρβάρων" πρέπει να ψέλνεται οπουδήποτε. Βουλή, Σχολεία, Εγκαίνια, Δημοσίους οργανισμούς κλπ. Έτσι είναι. Δεν αλλάζουν οι ύμνοι ούτε από φόβο, ούτε από αποθημένα, ούτε από τίποτα. Ορθώς σημειώνει η εθνικοπατριωτική εφημερίδα "Στόχος": "Νίκας τοις ευσεβέσι" ένεκα των μεγάλων συμπλεγμάτων και ανασφαλειών που νοιώθουν μην χάσουν την καρέκλα και την μάσα... Πάλι καλά που δεν το έκαναν "Νίκας τοις προεδρεύσι"... ή "Νίκας τοις πρωθυπουργεύσι" οι αστείοι της μεταπολίτευσης...
Αυτό το blog στις 17 Σεπτεμβρίου 2011 είχε προτείνει στην Ιερά Σύνοδο να εξεταστούν αυτά τα θέματα που αφορούν την Βασιλεία και τους σχετικούς Ύμνους. 
Επαναλαμβάνουμε τις προτάσεις μας στην νέα Διαρκή Ιερά Σύνοδο και στην Ιερά Σύνοδο των Αρχιερέων.

Δύο Προτάσεις
Πρώτη: Να παραμείνουν, ως έχουν, όλα τα κείμενα και στα τροπάρια, και στους ύμνους, και στην οπισθάμβωνο ευχή, και στον Μεγάλο Αγιασμό, καθώς επίσης να προστεθούν εκ νέου στα ειρηνικά και την εκτενή οι δεήσεις υπέρ των βασιλέων, καθώς επίσης και το "πολυχρόνιο", κατάλληλα προσαρμοσμένο, όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι παρών. Τότε ασφαλώς δεν θα δημιουργείται πρόβλημα με το "Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου..." στην φράση "νίκας τοις βασιλεύσι...".
Δεύτερη. Να ψάλλεται το "Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου...", με την φράση "νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος".
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSFxROoRK3DdxZ5x7vnw2_fOcdA2pBh40ZHzaafNwkZplXxm2ByMJ48IDSud8weFUqCoKcJ_LP1KR3QRRYwZ7TjIGAwPn_OwM9pRryVYMtdZCSIfB-dZsxfbZPZJivICLkZeG1zDuz6jv5/s1600/image1.png
Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος στην Θεία του Λειτουργία μνημονεύει στην μετά την Μεγάλη Είσοδο μεγάλη του ειρηνική δέηση τους βασιλείς χωρίς τα ονόματά τους. Δηλαδή λέγεται:

"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοστέπτων ορθοδόξων βασιλέων, παντός του παλατίου και του στρατοπέδου αυτών και της ουρανόθεν βοηθείας και νίκης του Κυρίου δεηθώμεν".
Ο Μέγας Βασίλειος δεν μνημονεύει ούτε στις Ειρηνικές ούτε στην Εκτενή δέηση τους Βασιλείς, αλλά τους μνημονεύει στα Δίπτυχα των ζώντων με ένα πολύ ωραίο κείμενο.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μνημονεύει τους Βασιλείς ονομαστί με δύο δεήσεις.
"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοφυλάκτων Βασιλέων ημών (δείνων), παντός του παλατίου και του στρατοπέδου αυτών του Κυριόυ δεηθώμεν". "Υπέρ του συμπολεμήσαι και υποτάξαι αυτοίς υπό τους πόδας αυτών πάντα εχθρόν και πολέμιον του Κυρίου δεηθώμεν".
Αυτές οι δεήσεις έχουν αντικατασταθεί από την "Υπέρ του ευσεβούς ημών Έθνους, πάσης Αρχής και Εξουσίας εν αυτώ και του κατα ξηράν θάλασσαν και αέρα φιλοχρίστου ημών Στρατού του Κυρίου δεηθώμεν".
Προτείνω η άνωθεν φράση να αντικατασταθεί απ' αυτή:
"Υπέρ των ευσεβεστάτων και θεοφυλάκτων βασιλέων ημών, παντὸς του ευσεβούς ημών Γένους καὶ τοῦ φιλοχρίστου ημών Στρατού, του Κυρίου δεηθώμεν". Όταν όμως παρεύρισκεται ο Ανώτατος Άρχων (δυστυχώς Πρόεδρος της Δημοκρατίας) θα λέγεται και το Πολυχρόνιο του.

α) Πλήρης κατάργηση της φράσεως "νίκας τοις ευσεβέσι κατ' εναντίων δωρούμενος".
β) Επαναφορά "πολυχρονισμού βασιλέως" βεβαίως (δυστυχώς) προσαρμοσμένο στην σημερινή εποχή, δηλ. αναφερόμενος στον νυν Ανώτατο Άρχοντα.
γ) Επαναφορά μνημονεύσεων των Βασιλέων (= αρχόντων) στις Ειρηνικές και Εκτενείς δεήσεις, στην Μεγ. Είσοδο και στην Οπισθάμβωνο Ευχή.
δ) Κατάργηση "τρισμηνονεύσεως" του "Κύριε, σώσον τους ευσεβείς" και επαναφορά μνημονεύσεως μία φορά του "Κύριε, σώσον τους βασιλείς". Ευσεβείς, Βασιλείς και επάκουσον ημών.

Παρακαλώ θερμοτάτως την Αξιοσέβαστην Ιεράν Σύνοδον να εισακούσει και πραγματώσει το αίτημα των πολιτών αυτών που δεν έχουν καθόλου άδικο. Ελπίζουμε να σας απαντήθηκαν ερωτήματα, αν όχι μέσω σχολίων κάντε την ερώτηση σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου