Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2023

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Γράφει ένας ἐκ τῶν διαχειριστῶν τοῦ "Δημοκρατικοῦ Ἐθνικοῦ Ρεύματος".

    Αυτόνομη η Εκκλησία της Ελλάδος - Διαχωρισμός κράτους - Εκκλησίας! Αυτές τις δύο προτάσεις καταθέτει με την ανάλογη και ενυπόστατη επιχειρηματολογία το παρόν άρθρο. Είναι επιτέλους ώρα η Εκκλησία να κοιτάξει τα του οίκου της. Όσο σφιχταγκαλιάζεται με το κράτος, τόσο Αρχιερείς κλπ γίνονται έρποντες της εξουσίας...! Πρέπει αυτά τα φαινόμενα να περιοριστούν και για να γίνει αυτό χρειάζεται και εκ μέρους της Εκκλησίας και εκ μέρους της Πολιτείας.

Ωρίμασε ο καιρός για τον διαχωρισμό Εκκλησίας-Πολιτείας;

    Ωρίμασαν οι συνθήκες για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας. Όλο αυτό το διάστημα τρυγούμε και απολαμβάνουμε τους καρπούς της ανωριμότητός μας! Επειδή δεν τολμούμε να κάνουμε το επόμενο βήμα! Το κράτος πορεύεται στον δικό του δρόμο της διαπλοκής και της συνεχούς κατάπτωσης και αυτοαπαξίωσης. Όσο συνεργάζεται η Εκκλησία ως φορέας μαζί του τόσο τοξικότερη γίνεται η σχέση και οι εξαρτήσεις της από το κράτος διαφαίνονται πολύ περισσότερο στο προσκήνιο με αποτέλεσμα να χαλά η εικόνα τους και η εμπιστοσύνη της να πέφτει... Ποιος ο λόγος να υπάρχει ακόμα το καθεστώς «νόμῳ κρατούσης Πολιτείας» που ισχύει σήμερα στις σχέσεις Πολιτείας-Εκκλησίας;

Τι ισχύει 

    Η μισή ελληνική επικράτεια έχει αναφορά στον Οικουμενικό Πατριάρχη και η άλλη μισή μόνο στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η Ελλάδα είναι ένα κράτος στο οποίο ισχύουν, πέραν του Αυτοδιοικήτου του Αγίου Όρους και της Πάτμου, τέσσερα (4) εκκλησιαστικά καθεστώτα: του Αυτοκεφάλου, των Νέων Χωρών, του Ημιαυτόνομου της Κρήτης και των Δωδεκανήσων που υπάγονται απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Τι προτείνουμε

α) Διαχωρισμός Εκκλησίας-Κράτους.
β) Κατάργηση των Πατριαρχικών Τόμων του 1850 και του 1928 και συνεπώς και των 4 εκκλησιαστικών καθεστώτων εν Ελλάδι.
γ) Ανακήρυξη δι΄ ενός νέου Πατριαρχικού Τόμου της Αυτονομίας της Εκκλησίας της Ελλάδος που θα περιλαμβάνει όλη την ελληνική επικράτεια και δεν θα θίγει το Αυτοδιοίκητον του Αγίου Όρους και της Πάτμου.
δ) Νέος Καταστατικός Χάρτης.
ε) Μεταβατικό καθεστώς ως προς την ασφάλιση και την μισθοδοσία του κλήρου.
στ) Επιστροφή στο κράτος της αναξιοποίητης εκκλησιαστικής περιουσίας.


Νέος Καταστατικός Χάρτης:
α) Αυτονομία της Ελλαδικής Εκκλησίας,
β) Νέα σύνθεση της «Διαρκοῦς Ἱεράς Συνόδου»,
γ) Θεσμοθέτηση «Περιφερειακῆς Συνόδου»,
δ) Κατάργηση βοηθών Επισκόπων,
ε) Θεσμοθέτηση Χωρεπισκόπων μόνο σε απομακρυσμένα μεγάλα κέντρα μεγάλων Μητροπόλεων και μόνο ως Αρχιερατικοί Επίτροποι,
στ) Ιδιωτική εκκλησιαστική εκπαίδευση αποκλειστικά στα χέρια της Εκκλησίας.
ζ) Εκλογή Επισκόπων με τριπρόσωπο και κατόπιν κλήρο,
η) Έμφαση στην Ενορία ως προς την ζωή και την Θεία Λατρεία
θ) Διάκριση σαφέστερη ρόλων κλήρου και λαού,
ι) Ορθός καθορισμός των οφφικίων στις τάξεις του κλήρου.
ια) Έμφαση στην Λειτουργική, την εκκλησιολογία και την ποιμαντική. 
ιβ) Επαναφορά δραστικότερη του θεσμού των Διακονισσών και των Υποδιακόνων.

Περιφερειακή Σύνοδος

    Νέος θεσμός που βοηθά και την αποκέντρωση στην Εκκλησία μα πολύ περισσότερο θυμίζει και επαναφέρει τις «Ἐπαρχιακὲς Συνόδους» που συγκαλούνταν στην ρωμαίικη εποχή. Κανόνας της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου ορίζει πως η Εκκλησία είναι καλό ως προς το διοικητικό μέρος να ακολουθεί τις πολιτικές μεταβολές με την φράση· «Τὰ ἐκκλησιαστικὰ τοῖς πολιτικοῖς συμμεταβάλεσθαι».

    Τι προτείνεται με την «Περιφερειακὴ Σύνοδο»; Παράδειγμα. Η Δυτική Μακεδονία αποτελείται από 5 Μητροπόλεις: Κοζάνης, Καστορίας, Φλωρίνης, Γρεβενών και Σιατίστης. Ποια είναι πρωτεύουσα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας; Η Κοζάνη. Χωρίς να αλλάζουν τα μητροπολιτικά όρια, ο Μητροπολίτης Κοζάνης μία φορά το δίμηνο θα συγκαλεί την Σύνοδο των Μητροπόλεων της Δυτικής Μακεδονίας για να συζητούν τα προκύπτοντα εκκλησιαστικά ζητήματα των περιοχών.

    Το ίδιο και οι υπόλοιπες Μητροπόλεις κατά το αυτοδιοικητικό πολιτικό πρότυπο των 13 Περιφερειών. Οι Μητροπόλεις της Αττικής υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Οι Μητροπόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας υπό τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης. Οι Μητροπόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας-Δυτικής Θράκης υπό τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως. Οι Μητροπόλεις της Θεσσαλίας υπό τον Μητροπολίτη Λαρίσης. Οι Μητροπόλεις της Ηπείρου υπό τον Μητροπολίτη Ιωαννίνων. Οι Μητροπόλεις της Δυτικής Ελλάδος υπό τον Μητροπολίτη Πατρών. Οι Μητροπόλεις της Στερεάς Ελλάδος υπό τον Μητροπολίτη Φθιώτιδος. Οι Μητροπόλεις της Πελοποννήσου υπό τον Μητροπολίτη Μαντινείας. Οι Μητροπόλεις της Κρήτης υπό τον Μητροπολίτη Ηρακλείου. Οι Μητροπολίτες της Νοτίου Ελλάδος υπό τον Μητροπολίτη Ρόδου. Οι Μητροπόλεις της Βορείου Ελλάδος υπό τον Μητροπολίτη Μυτιλήνης. 

Επίλογος

    Η Εκκλησία φωτίζει και η Πολιτεία νομοθετεί. Η Εκκλησία αγιάζει, δηλαδή σχετίζει τον άνθρωπο με τον Θεό και η Πολιτεία ρυθμίζει τα υπόλοιπα του επίγειου βίου, δηλαδή κοινωνική συνοχή, ηθική τάξη, κρατική ασφάλεια, ιατρική πρόνοια, φαρμακευτική περίθαλψη, επαγγελματική αποκατάσταση. Αυτές είναι οι σχέσεις της Εκκλησίας και της Πολιτείας.

    Ευχόμαστε κάθε επιτυχία στον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος για την προσπάθειά του στο Σχιστό, ώστε η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας να αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Το έχει βάλει στόχο ο Μακαριώτατος να πετύχει στο ζήτημα της εκκλησιαστικής περιουσίας και προσευχόμαστε ο Θεός να τον αξιώσει να το φέρει εις πέρας.

    Ό,τι κάνουμε, να το κάνουμε για να δοξάζεται ο Θεός. Πρώτοι εμείς, ως μέλη της Εκκλησίας, να κόψουμε τους δεσμούς μας με το κοσμικό φρόνημα, να μην συσχηματιζόμαστε με την εκκοσμίκευση και να κάνουμε στροφή εκεί όπου ανήκουμε: στην μεγάλη οικογένεια της Εκκλησίας ως παιδιά και μέλη του ίδιου σώματος, ως λογικά πρόβατα της μίας ποίμνης, ως μοναδικά και ανεπανάληπτα πρόσωπα της μίας κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου